I det kommande dansverket AIR BODY SAD bjuder den amerikanska koreografen Malik Nashad Sharpe och Norrdans in publiken till en värld av mörk fantasy och skräck, där varje rörelse är en kamp mellan förtvivlan och hopp. Genom en rytmisk och intensiv koreografi utforskar verket kroppens gränser och vad som händer när den rör sig i skärningspunkten mellan hemsökta marginaler och glänsande populärkultur.
Norrdans möter Malik Nashad Sharpe i ett samarbete som utmanar både traditioner och sinnen. Tillsammans med ett konstnärligt team som obehindrat rör sig mellan konst och populärkultur, skapas en upplevelse där melankoli och förtvivlan inte bara är mål, utan startpunkter för att finna ljus i mörkret.
Syfte och koppling till läroplanen
Den här föreställningen kan användas i ämnen som bild, musik, svenska, engelska och idrott och hälsa (dans). Den knyter an till förmågor som att analysera och tolka kulturella uttryck, kommunicera med estetiska uttrycksformer och reflektera över känslor och identitet.
För undervisningen
- Analysera hur dans kan användas för att uttrycka känslor och berättelser, vilket stärker elevernas förmåga att tolka estetiska uttryck och utveckla sin kreativitet.
- Diskutera hur populärkultur och konst kan blandas för att skapa meningsfulla och samtida konstnärliga uttryck.
- Uppmuntra eleverna att skapa egna rörelser eller berättelser inspirerade av temat, vilket utvecklar deras förmåga att kommunicera med hjälp av kroppen och uttrycksformer.
Exempel på arbetsformer
- Reflekterande skrivuppgifter: Vad väcker föreställningen för tankar om kroppen, känslor och samhället?
- Estetiska projekt: Skapa egna dans- eller konstverk inspirerade av föreställningens teman.
- Tvärvetenskapliga teman: Kombinera ämnen som svenska, bild och samhällskunskap i ett gemensamt projekt om identitet och uttryck.