Hur låter berättelserna som bor inom oss?
Hur kan rytmen bli en nyckel till gemenskap?
Knocking hyllar rytmen – inte bara som ett enkelt ackompanjemang, utan som ett eget språk. Rytmen finns alltid där. Den finns i musiken, i fotstegen, i rummet, i andetagen. Rytmen är en känsla.
I detta kraftfullt meddragande verk utforskas människans djupa koppling till rytm och kraften den har att förena, kommunicera och förvandla. Verket väver samman rörelse, ljud och berättande till en upplevelse som både berör och inspirerar. Knocking undersöker rytmens universella språk och dess unika förmåga att förena oss, oavsett bakgrund.
Låt dina elever vara med om en unik upplevelse som stannar kvar – i kroppen, tankarna och hjärtat.
*Observera att målgruppen är åk 6-9 samt gymnasiet.
Om koreografen
Den moçambikiske dansaren och koreografen Horacio Macuacua är konstnärlig ledare för danskompaniet med samma namn. Macuacua strävar efter att gå bortom etablerade former. Hans koreografier är utmanande och komplexa, med en blandning av djup och lekfullhet, mörker och ljus.
Macuacua är en erfaren och etablerad koreograf som håller workshops och undervisning vid festivaler och skolor i Frankrike, Tyskland, Schweiz, Belgien, Spanien, Portugal, USA, Brasilien, Sydkorea, Sydafrika och Moçambique.
Pedagogisk koppling – LGR22 & GY22
Föreställningen knyter an till flera mål i grundskolans och gymnasieskolans läroplaner, bland annat:
- Musik: Rytm, klang och dynamik som uttrycksmedel. Hur musik påverkar oss och används för att skapa stämningar och budskap. Musik i samspel med dans och berättande.
- Idrott & hälsa: Rörelse till musik, samspel och kroppskännedom. Utforskande av rörelseglädje och uttryck med kroppen som verktyg.
- Svenska: Tolkning och reflektion kring berättelser, känslor och konstnärliga uttryck. Utveckling av ett personligt språk för upplevelser.
- Estetiska ämnen (bild, dans, drama): Förståelse för konstnärliga uttrycksmedel, visuell och kroppslig dramaturgi. Eget skapande inspirerat av konst.
- Samhällskunskap, religion och värdegrundsarbete: Reflektion kring identitet, kulturell förståelse och icke-verbal kommunikation. Hur vi möts i olikheter och bygger samhörighet.
- Moderna språk, engelska & SVA: Ordförråd kring känslor, rytm och upplevelse. Tolkning, samtal och reflektion även bortom det verbala språket.
- Tvärvetenskapligt lärande: Kommunikation, kreativitet, kritiskt tänkande och empati. Eleverna kan bearbeta föreställningen genom samtal, skrivande, rörelse eller eget skapande – utifrån flera ämnens perspektiv.
Knocking väcker frågor om vem vi är, hur vi lyssnar till varandra – och hur rytmen och olikheter kan bygga broar mellan oss.