Saxofonisten Johannes Thorsell är en av Skandinaviens ledande saxofonister. Han har sedan debuten med Kungliga Filharmoniska Orkestern 2002 prisats både i Sverige och utomlands för sin unika ton och musikalitet. Johannes är grundare av Nordic Saxophone Festival och arbetar vid sidan av sitt eget musicerande som lärare vid det Jyske musikkonservatorium.
Pianisten Magnus Sköld har etablerat sig som en genreöverskridande artist med brett arbetsfält. Han är efterfrågad som kammarmusiker, solist och orkestermusiker och spelar förutom piano även orgel. Magnus ingår i flera ensembler men hinner även han med att undervisa och är en mycket uppskattade orgellärare.
Tillsammans har de satt ihop programmet Mellan Venus och Mars för att undersöka jämställdheten – eller bristen på densamma – inom musikhistorien. Varför har så få kvinnor kunnat verka som tonsättare och hur gestaltade sig livet för dem som gjorde det? Hur gick det till när Hildegaard, mystikern från Bingen, komponerade bakom klostermurarna? Vad drev Clara Schumann, som höggravid mitt i smällkalla vintern turnerade i Ryssland, att även hinna med sitt komponerande hemma i Tyskland? Och hur kommer det sig att Fernande Decrucks Sonat för saxofon och piano, som idag anses vara ett av de mest betydande standardverken i saxofonrepertoaren, föll i glömska så fort hon dött? Under arbetets gång har duon även sökt svar på frågorna: kan man definiera något som kvinnlig och manlig musik, och vad händer i så fall när manliga musiker tolkar musik skriven av kvinnor? Programmet innehåller verk av fem kvinnliga tonsättare och presenteras av Magnus och Johannes för att ge en tydlig bakgrund till konsertens tema. Det är dags att lätta på förlåten och låta tonerna flöda, för visst har kvinnor verkat och producerat musik under århundradena. Och vilken musik sedan!